Большие шлюпки на судах вооружали, в основном, как гафельный шлюп или как малую шхуну. Они имели фока-стаксель, выдвижной бушприт и могли нести летучий кливер. Обычно на шлюпке была пара вант, которые набивались талями
Spanish expansion in the New World was rapid and by the late 1500's Mexico City, Lima and Potosi had populations that exceeded the largest cities in Spain. It would be another half a century or more before the chief cities of colonial North America; Boston, Philadelphia, and New York, were to be founded. Colonists were granted huge tracts of land to grow tobacco, coffee and other products for export to the mainland. More important to the throne however, was the continent's mineral wealth of silver and gold, which were vital to Spain's continued growth.
The first notable ketch was the Nonsuch. She was an eight-gun ketch built in 1650 at Wivenhoe, Essex, England. She was purchased by the navy in 1654 and served until 1667, when she was sold to Sir William Warren. The Nonsuch was small for a ketch. She was only 50 feet long and 15 feet in width. In 1667, the Nonsuch was loaned to M`dard Chouart and Pierre Esprit Radisson. They sailed from London, Sieur des Groselliers, on June 5, 1668, with a cargo of "wampumeage." They sailed into Hudson Bay and on September 29, 1668, landed on the south shores of James Bay.
Nave larga, corta ed eccezionalmente robusta, adottata nel 1679 dalla marina francese su consiglio dell'eroe Du Quesne. In queste navi l'albero di trinchetto era soppresso per far spazio ai mortai. Per sopportare il forte rinculo di questi ultimi, i bagli che sostenevano i ponti erano particolarmente rinforzati. Le bombarde venivano usate soprattutto per colpire le fortificazioni costiere nemiche, come avvenne durante il bombardamento di Algeri, città allora covo di pirati. Ben presto tutte le marine, soprattutto quella spagnola, costruirono un gran numero di navi di questo tipo.
Самым типичным из всех голландских небольших судов был тьялк (тялка). Название фризское, и впервые он упоминается Н. Витсеном (N. Witsen) в 1690 г. в работе "Архитектура морских судов" ("Агchitectura Navalis").
Термин "Schifetto" пошло от слова "skiff", который означает лодка-копье. "Schifetto" принадлежит к родовой категории "gullets", очень распространенным во всем Средиземноморье. Согласно месту, где это судно было должно работать и типа деятельности, которая была должна развиться, оно принимало различные характеристики, разновидности и наименования, которые его отличали от других суден. "Schifetto" было древней лодкой, используемой для ловли рыбы и омаров. Из содержимых измерений, оно редко преодолевало 6 метров длины.