Небольшое парусно-гребное военное судно в русском флоте XVIII века, предназначенное для действий на реках, в лиманах и вблизи побережья. Дубель-шлюпки были предшественниками канонерских лодок и выполняли те же функции а также десантно-транспортные задачи, служили посыльными судами.
Kingfisher was a 14-gun Swan Class sloop, built to the design of Sir John Williams, surveyor of the Navy, at Chatham, Kent, and launched in 1770. She was scuttled in 1778.
The Protecteur was a 74-gun ship of the line of the French Navy, the only to have borne the name.
She was laid down in 1757 and launched in 1760.
Under M. de Grasse-Limermont, the Protecteur took part in the American revolutionary war, notably the Battle of Grenada.
A model of a 64-ship of the line on display at the Musée de la Marine is labelled as representing the Protecteur, probably as the result of an error of Admiral Pâris. The model is probably that of the Protée (1748 - 1771)
Фрегат был построен в Портсмуте в 1776 году как один из первых тринадцати кораблей, заказанных Континентальным Конгрессом для нового военного флота США.
A brig is a vessel with two masts square rigged like a ship's foremast and mainmast, but carrying also on her mainmast a fore and aft gaff-and-boom mainsail. In wide use in the merchant marine during the 17th and 18th centuries, the brig was introduced into English navel service from the 1770's.
Корабль был построен в 1763 году на верфи Главного адмиралтейства в Санкт-Петербурге под руководством корабельного мастера Д. Ульфова. Назван в честь небесного покровителя 10-летнего сына императрицы Екатерины 2 наследника цесаревича Павла Первого, родившегося 20 сентября 1754 года, в день св. Евстафия.
HMS Falmouth was a 50-gun fourth rate ship of the line of the Royal Navy, built at Woolwich Dockyard to the standard 50-gun ship draught of the 1745 Establishment, and launched on 7 December 1752.
Falmouth was abandoned after a battle in 1765.
Гукорами (иначе -гукр, гукер-яхт, гукар, гукер, гуккер - от гол. (hoeker) называли небольшие двухмачтовые суда, использовавшиеся в качестве вспомогательных, для прибрежного дозора и посыльной службы. В гражданском флоте они служили для перевозки грузов по Ладоге и Онеге еще в начале XX в., плавали по Белому морю.
The Agamemnon was one of seven ships built to the same design, drawn by the same naval architect that designed the famous Victory, Sir Thomas Slade. Agamemnon was the third to be built in the class, the first two being Ardent in 1762 and Raisonnable, laid down in 1763. Third was Agamemnon, followed by Belliqueux in 1778, Stately in 1779, Indefatigable in 1781 and finally the Nassau in 1783.