En dehors du role de service qu'elles ont dans les vaisseaux, les chaloupes sont affectees a des taches plus guerrieres. On les destine alors a la protection des entrees de ports ou de rade, elles peuvent quelques fois servir d'appui et de protection a l'occasion d'un debarquement en terre ennemie. La chaloupe est alors dite "armee en guerre". En cette occasion, elle subit quelques fois une modification provisoire consistant a installer sur ses bancs un canon tirant en chasse, c'est a dire depuis l'avant de la chaloupe. Ce canon est guide par un dispositif de glissieres boulonne sur les bancs. Nous n'avons pas affaire ici a une chaloupe "canonniere" qui est un type de batiment bien defini, plus grand et souvent ponte, mais a une chaloupe traditionnelle de vaisseau armee d'un canon de gros calibre.
Armed with two 8-pdr guns and fourteen 24-pdr carronades, construction of LE CYGNE was begun in Le Havre at the end of April 1806. She was launched on 12 September of the same year by the builder Jamez, based on the engineer Pestel's plans. 90 feet in length, with a midship beam measuring 26 feet, 6 inches, a depth of 13 feet, 6 inches, this ship is one of the most representative of the brig called a 24-pdr in the French Navy (the caliber of the carronades in the main armaments). Approximately 60 such ships were built during the period 1801-1813.
The Patria was obtained and re-named Belgica for the Belgian Antarctic Expedition led by Commandant Adrien de Gerlache de Gomery of the Belgian Navy. The main aim of the expedition was to find the position of the South Magnetic Pole. The expedition was intended to be summer only, returning before the Antarctic winter began.
No se conoce a ciencia cierta donde fue construída, aunque en general se la considera de origen ruso o incluso estadounidense. Anteriormente conocida como Duke of Palma, recibió posteriormente el nombre de Hércules, con el cual al mando del capitán William Coffin, entró en Buenos Aires el día 22 de Diciembre de 1813 procedente de Liverpool y consignada a Diego Brittain.1 Fue ofrecida en venta a los responsables de armar la segunda escuadra, Juan Larrea y Guillermo Pío White por el capitán John Goodfellow (su agente) y fue adquirida el 27 de diciembre de ese mismo año a cuenta del estado por la suma de $ 25.000 (mitad al contado y el resto a abonar en documentos contra la Aduana).
The 80-foot Alma as built on the shores of San Francisco Bay, near present-day Hunters Point, in 1891. She is a scow schooner: a wide, flat sailing boat with gaff-rigged sails. At the turn of the century, scow schooners moved the kind of heavy cargo that trucks carry today. They criss-crossed the Bay and sailed up into the Delta delivering hay, salt and bricks.