An extreme composite clipper built in 1865 by Robert Steele & Co., Greenock, for Shaw, Lowther, Maxton & Co. Dimensions: 197'4×33'9"×21', tonnage 1058,73 tns, 853 NRT.
An extreme clipper ship built in 1852 on speculation by Donald McKay, East Boston, MA, USA.
Dimensions: 258'2"_44'7"_23'6" and tonnage: 2421 tons. The figurehead was a half man, half fish sea god blowing a conch shell.
One such extreme clipper was the Red Jacket, designed by Samuel Harte Pook, and built and launched from George Thomas' shipyard at Rockland, Maine on November 2, 1853. She was a large exquisitely handsome clipper of perfect proportions quite pleasing to the eye that some said "had the graceful appearance of a dainty tea clipper," but much larger measuring out at 251 x 44 x 31 feet and 2305 tons. She had hollow entrance lines and her ends were long and very sharp, but not as pronounced as her great rival, the Lightning.
Винтовой клипер с парусным вооружением, предназначался для разведывательной, дозорной и посыльной службы. Был заложен 5 января 1856 г. в Архангельском адмиралтействе как «винтовая лодка». В этом же году строительство клипера было закончено. Водоизмещение - 615 т, длина - 46,7 м, ширина - 8,2 м, осадка - 3,62 м, мощность машины - 150 л. с., скорость - 8-9 уз., при попутном ветре - 12 уз. Пушек - 6, экипаж состоял из 10 офицеров и 102 нижних чинов. Построен из лиственницы, дуба и сосны.
Парусное грузовое или рыболовное судно каботажного плавания, использовавшееся на Средиземном, Чёрном и Азовском морях. Длина около 28 метров, ширина около 6 метров, высота борта 1—2 метра, парусное вооружение рейковое, на бушприте 2 кливера.
Учебное судно «Верный» спущено на воду 28 ноября 1895 года. Длина — 68, ширина — 12, осадка — 4 м. Водоизмещение — 1287 тонн. Одна паровая машина мощностью 612 л. с., четыре котла. Скорость хода — 11 узлов. Запас угля — 132 тонны. Дальность плавания полным ходом — 1300 миль, экономическим (8 узлов при трех действующих котлах) — 1900 миль. Вооружение: восемь 75-мм орудий, два — 47-мм и два 37-мм орудия, пулемет. Радиостанция. Экипаж — 191 человек.
The 18th Century became known as the American age of sail. It was during this period that American sailors and shipbuilders introduced innovations that revolutionized the art of ship design and led to the emergence of the United States as a leading maritime power. Previously, Dutch, Spanish, French, and then British men-of-war and merchant ships dominated the oceans and controlled most maritime commerce. At the turn of the century, the young American Navy demonstrated that fast, lightly gunned frigate ships such as the Constitution, the Constellation, and the Essex were more than a match for the slow, cumbersome, heavily gunned British warships and were unsurpassed as maritime predators.